fbpx

Zima – gry, zabawy, materiały do druku.

utworzone przez | Sty 12, 2021 | 0 komentarzy

Kalendarzowa zima trwa, jednak pogoda za oknem jest raczej cały czas bardziej jesienna i oznak zbliżającej się zimy jeszcze nie widać. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić na nasze lekcje trochę zimowych klimatów. Przed zbliżającymi się lub w niektórych województwach już trwającymi feriami będą one jak znalazł. A być może uda się zaczarować aurę i będzie jeszcze tej zimy szansa na wyjście sanki, lepienie bałwana i bitwy na śnieżki? Jeśli potrzebne Ci są pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci właśnie w zimowej tematyce to czytaj dalej i pobieraj darmowe materiały, które dla Ciebie przygotowałam. Mam ich dla Ciebie pokaźną kolekcję, mam nadzieję, że spodobają się Twoim uczniom, a Tobie zaoszczędzą trochę czasu.

 

Na początku lekcji zapytaj dzieci, czy lubią zimę i dlaczego. Co lubią wtedy robić i co koniecznie muszą zakładać przed wyjściem z domu. Na tym etapie lekcji nasi uczniowie mogą odpowiadać po polsku. Za chwilę nauczymy ich nowych słówek w języku angielskim. Te same pytania możemy znów zadać na koniec naszych zimowych lekcji i wtedy już oczekiwać odpowiedzi w języku angielskim.

Wśród moich materiałów znajdziecie m.in. karty obrazkowe (flashcards), które pomogą wprowadzić zimowe słownictwo. Słowa, które dzięki nim wprowadzisz można pogrupować na aż cztery kategorie:

  1. Ubrania, które nosimy zimą:
  • mittens- rękawiczki z jednym palcem,
  • socks- skarpetki,
  • szarf- szalik,
  • hat- czapka.
  1. Sporty, które uprawiamy zimą:
  • ice skating- jazda na łyżwach,
  • sledding- jazda na sankach,
  • snowboarding- jazda na desce snowboardowej,
  • ice jockey- hokej na lodzie,
  • skiing- jeżdżenie na nartach.
  1. Sprzęt, który jest niezbędny przy zimowych sportach:
  • skis- narty,
  • sledge- sanki,
  • skates- łyżwy..
  1. Słowa związane ze śniegiem:
  • snowflake- płatek śniegu,
  • snowman- bałwan
  • icicles- sople lodu,
  • slopes- stoki narciarskie,
  • snowballs- snieżki,
  • snow- śnieg.

     

Karty obrazkowe (flashcards) to najbardziej popularne i najłatwiej dostępne pomoce wizualne, które mogą być wykorzystane na lekcji języka obcego. Lista zalet kart obrazkowych jest bardzo długa. Przede wszystkim są one lekkie i nie zajmują dużo miejsca, więc z łatwością zabierzemy je na każdą lekcję. Karty obrazkowe mają zastosowanie na każdym etapie lekcji. Z powodzeniem wykorzystamy je przy wprowadzaniu nowego słownictwa, w ćwiczeniach utrwalających, oraz w grach i zabawach.

Początek zajęć to wprowadzenie nowego słownictwa i najlepiej zrobić to oczywiście w formie zabawy. W trakcie zabawy dzieci szybciej zapamiętają nowe słowa, a nauka będzie im się kojarzyła z zabawą, a nie czymś żmudnym i przykrym.

        ZABAWY

  1. Maszyna losująca.

Siadasz z dziećmi w kole na podłodze. W środku, również ułożone w koło, układasz karty obrazkowe.  W przygotowanym przeze mnie zestawie są też karty wyrazowe, więc możesz użyć również ich i ze starszymi dziećmi ćwiczyć od razu czytanie. Zarówno karty wyrazowe i obrazkowe kładziesz obrazkiem/ słowem do dołu. W środku pomiędzy flashcardami kładziesz kręgiel, albo butelkę- koniecznie musimy ustalić, który koniec przedmiotu będzie wyznaczał wylosowaną kartę. Następnie dzieci po kolei kręcą kręglem/ butelką i odkrywają wylosowaną kartę. Jeśli, któreś z dzieci potrafi nazwać/ przeczytać słowo to robi to, jeśli nie- odpowiedź podaje nauczyciel i prosi kilka osób o powtórzenie. Zabawę kontynuujemy, aż wszystkie karty będą odkryte.

  1. What’s missing?

Pozostajemy w kole, karty leżą odkryte tak, jak zostały po zabawie „Maszyna losująca”. Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu, w tym czasie odwraca jedną kartę obrazkiem/ słowem do dołu (najlepiej wybrać taki wyraz, który mało pojawiał się w poprzedniej aktywności). Dzieci otwierają oczy i osoba, która pierwsza podniesie rękę mówi, co zniknęło. Dobrze jest prosić uczniów o kontynuowanie zabawy tj. zakrywanie kart, ale w tym przypadku lepiej, by robił to nauczyciel i wybierał takie wyrazy, które dzieciom jest trudniej zapamiętać, albo były mało powtarzane. Możemy oczywiście odwracać jednocześnie więcej niż jedną kartę i trochę utrudnić uczniom zadanie. Wtedy oprócz odpowiedzi, czego brakuje uczniowie mogą też mówić, w którym miejscu dana karta się znajdowała.

  1. Łączenie w pary.

Kolejną zabawą tej części lekcji będzie łączenie w pary słowa z obrazkiem. Prosimy, by zgłaszały się dzieci, które czują się już na siłach, by odczytywać słowa. Połączone w pary karty dobrze jest przyczepić na tablicy w widocznym przez resztę lekcji miejscu jako przypomnienie przy kolejnych zabawach i zadaniach.

  1. Podawanie kulki śniegu.

Jeszcze jedną propozycją na aktywność jest zabawa z „kulką śniegu”. Nauczyciel przed lekcją na cienkim papierze drukuje karty obrazkowe i karty wyrazowe. Następnie zwija pierwszą kartkę w kulkę i owija w kolejną kartkę, postępuje w ten sposób, aż wszystkie karty wyrazowe i obrazkowe będą zwinięte w jedną większą kulkę (wygląda to trochę, jak główka kapusty). Dzieci siadają w kole i podają sobie kulkę, każde dziecko odwija jeden papier i nazywa słowo lub odczytuje wyraz.

  1. Bitwa na śnieżki.

Do zabawy wykorzystujemy kartki z poprzedniej aktywności. Tym razem zwijamy je w pojedyncze małe kulki. Włączamy zimową piosenkę, kiedy muzyka gra dzieci rzucają się papierowymi śnieżkami. W pewnym momencie nauczyciel zatrzymuje muzykę i każde dziecko musi wziąć w rękę śnieżkę, która leży najbliżej niego. Uczniowie po kolei rozwijają papier i nazywają słowo/ odczytują wyraz. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Po ćwiczeniach, które odbywały się na podłodze pora na trochę odpoczynku i posiedzenie w ławkach. Moją propozycją jest wykorzystanie w tym czasie jednego ćwiczenia z przygotowanego przeze mnie workbooka: https://myclassroom.pl/produkt/winter-workbook/. W tym zeszycie ćwiczeń znajduje się aż 11 różnych zadań, nauczyciel może dobrać takie, które będzie odpowiednie dla jego uczniów. Do wyboru są następujące zadania: podpisywanie obrazków właściwym słówkiem, uzupełnianie słówek o brakujące literki,  zakreślanie właściwych słówek, zgodnych z obrazkiem, dopasowanie słówek do właściwych numerków i podpisanie obrazków, łączenie słówek z obrazkami, dopisywanie słówek do numerków i numerowanie obrazków, krzyżówka, wykreślanka, rozszyfrowywanie słówek z rozsypanek literowych, ćwiczenie typu „I spy”  i kolorowanka. Jeśli mamy uczniów, którzy pracują szybciej od innych mogą oni wykonać więcej zadań. Wybraną kartę możemy też dać dzieciom również jako pracę domową.

PIOSENKI

Nasi uczniowie bez względu na wiek szybko się nudzą i po zadaniach pisemnych na pewno trzeba ich będzie trochę rozruszać. Nie ma nic lepszego niż łatwo wpadająca w ucho piosenka, przy której można pokazywać różne gesty i potańczyć. Naukowcy zbadali, że muzyka ułatwia zapamiętywanie, dzięki powtarzalności zwrotów. Pozwala również uczniom zrelaksować się i odprężyć.

1. I’m a little snowman.

Z zawodowego doświadczenia wiem, że każdy kocha piosenkę Super Simple Songs o małym bałwanku.

Oto słowa piosenki i gesty, które możemy wykorzystać przy śpiewaniu:

I’m a little snowman, look at me. (wskazujemy na siebie)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy na swoim brzuszku trzy guziczki)
These are my eyes and this is my nose.
(dotykamy oczu i nosa)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(udajemy, że zakładamy czapkę i obwiązujemy się szalikiem, a następnie łapiemy prawą dłonią za lewe przedramię i lewą dłonią za prawe przedramię i trzęsiemy się z zimna)

I’m a little snowman, look at me. (wskazujemy na siebie)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy na swoim brzuszku trzy guziczki)
These are my eyes and this is my nose.
(dotykamy oczu i nosa)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(udajemy, że zakładamy czapkę i obwiązujemy się szalikiem, a następnie łapiemy prawą dłonią za lewe przedramię i lewą dłonią za prawe przedramię i trzęsiemy się z zimna)

I’m a little snowman, look at me. (wskazujemy na siebie)
These are my buttons, 1 2 3.
(pokazujemy na swoim brzuszku trzy guziczki)
These are my eyes and this is my nose. (dotykamy oczu i nosa)
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!
(udajemy, że zakładamy czapkę i obwiązujemy się szalikiem, a następnie łapiemy prawą dłonią za lewe przedramię i lewą dłonią za prawe przedramię i trzęsiemy się z zimna)

Jeśli spodobał Ci się pomysł na lekcje angielskiego dla dzieci z wykorzystaniem tej piosenki to w prezencie mam dla Ciebie do pobrania darmowy plik SNOWMAN

W ćwiczeniu z bałwankiem zadaniem dzieci będzie dopasowanie wyrazów do poszczególnych części bałwanka. Utrwalane w zadaniu słowa to: nose, eyes, hat, scarf, mittens, hands, buttons (nos, oczy, czapka, szalik, rękawiczki z jednym palcem, dłonie, guziki). Uczniowie mogą wyciąć karteczki ze słowami i przykleić w odpowiednim miejscu lub jeśli potrafią już dobrze pisać, podpisać obrazki prawidłowymi wyrazami.

2. Counting Snowflakes.

Jeśli Twoim celem tej lekcji jest również powtórzenie liczb 1-20 to polecam Ci piosenkę Counting Snowflakes, przygotowaną przez Maple Leaf Learning , której uczniowie mogą słuchać przy okazji pracy z materiałami, które za darmo pobierzesz TUTAJ

Tekst piosenki jest następujący:

Well, I’m just sitting outside,

counting the snowflakes one two three four five.

Six seven eight nine ten eleven twelve.

Thirteen fourteen fifteen sixteen seventeen eighteen nineteen,

twenty little snowflakes on the ground.

Let’s count! One two three four five six seven,

eight nine ten eleven.

Twelve thirteen fourteen fifteen sixteen seventeen eighteen nineteen,

twenty!

Yeah!

Well, I’m just sitting outside,

counting the snowflakes one two three four five.

Six seven eight nine ten eleven twelve.

Thirteen fourteen fifteen sixteen seventeen eighteen nineteen,

twenty little snowflakes on the ground.

Lot’s of little snowflakes coming down.

  1. Winter Mittens

Piosenkę The Kiboomers o zimowych, kolorowych rękawiczkach znajdziesz oczywiście na youtube:

Ta piosenka z powodzeniem przyda się wśród młodszych dzieci, jeśli chcesz powtórzyć kolory. Koniecznie pobierz do niej przygotowane przeze mnie materiały, bo dzieci je uwielbiają.

 

Najpierw rozdaj uczniom kolorowe rękawice- każde dziecko, otrzymując rękawiczkę mówi jakiego jest ona koloru. Powtarzamy kolory: red, blue, yellow, green, orange, purple (czerwony, niebieski, żółty, zielony, pomarańczowy, fioletowy). Następnie przypomnij dzieciom następujące komendy: clap your hands, stomp your feet, shake your head, bend your knees, tap your nose, touch your toes (klaszcz w dłonie, tup nogami, pokręć głową, zegnij kolana, stuknij się w nos, dotknij palców u stóp).  Kolejnym krokiem jest wywołanie kilka razy zdań z piosenki, np. If you’re wearing red mittens, clap your hands (jeśli masz na sobie czerwone rękawiczki, zaklaszcz w dłonie) i zaprezentowanie dzieciom, że tylko te, które otrzymały czerwoną rękawiczkę klaszczą. Potem już tylko włącz piosenkę i baw się dobrze ze swoimi uczniami, wykonując wymagane czynności.

W pliku Winter Mittens dostępnym na mojej stronie, oprócz rękawiczek są również obrazki w różnych kolorach. Dzieci wybierają/ losują przedmiot, nazywają kolor i przypinają do właściwej karty z rękawiczką.

 Oto cały tekst piosenki:

What color mittens are you wearing?

If you’re wearing red mittens, clap your hands

If you’re wearing red mittens, clap your hands

If you’re wearing red mittens, red, red, red mittens

clap your hands

If you’re wearing blue mittens, stomp your feet

If you’re wearing blue mittens, stomp your feet

If you’re wearing blue mittens, blue, blue, blue mittens

stomp your feet

If you’re wearing yellow mittens, shake your head

If you’re wearing yellow mittens, shake your head

If you’re wearing yellow mittens, yellow, yellow, yellow mittens

shake your head

If you’re wearing green mittens, bend your knees

If you’re wearing green mittens, bend your knees

If you’re wearing green mittens, green, green, green mittens

bend your knees

If you’re wearing orange mittens, tap your nose

If you’re wearing orange mittens, tap your nose

If you’re wearing orange mittens, orange, orange, orange mittens

tap your nose

If you’re wearing purple mittens, touch your toes

If you’re wearing purple mittens, touch your toes

If you’re wearing purple mittens, purple, purple, purple mittens

touch your toes.

  1. Snowflakes, snowflakes.

Ta piosenka z repertuaru The Kiboomers również zdobyła wielu zwolenników wśród moich uczniów.

Oto tekst piosenki i moja propozycja na gesty, których używam, by z moimi uczniami zilustrować słowa piosenki.

Snowflakes, snowflakes dance around, (podnosimy ręce do góry i opuszczamy je ruszając paluszkami, obracamy się przy tym wkoło)

Snowflakes, snowflakes touch the ground. (ruszamy paluszkami, kucamy i dotykamy ziemi)

Snowflakes, snowflakes in the air, (podnosimy ręce wysoko i machamy paluszkami w powietrzu)

Snowflakes, snowflakes everywhere. (podnosimy ręce do góry, machamy paluszkami i rozkładamy ręce na boki)

Snowflakes, snowflakes dance around, (podnosimy ręce do góry i opuszczamy je ruszając paluszkami, obracamy się przy tym wkoło)

Snowflakes, snowflakes touch the ground. (ruszamy paluszkami, kucamy i dotykamy ziemi)

Snowflakes, snowflakes dance around, (podnosimy ręce do góry i opuszczamy je ruszając paluszkami, obracamy się przy tym wkoło)

Snowflakes, snowflakes touch the ground. (ruszamy paluszkami, kucamy i dotykamy ziemi)

Snowflakes, snowflakes in the air, (podnosimy ręce wysoko i machamy paluszkami w powietrzu)

Snowflakes, snowflakes everywhere. (podnosimy ręce do góry, machamy paluszkami i rozkładamy ręce na boki)

Snowflakes, snowflakes dance around, (podnosimy ręce do góry i opuszczamy je ruszając paluszkami, obracamy się przy tym wkoło)

Snowflakes, snowflakes touch the ground. (ruszamy paluszkami, kucamy i dotykamy ziemi)

  1. I’m a Little Snowman

To piosenka z repertuaru The Kiboomers. Podobnie, jak poprzednia o bałwanku pomaga powtórzyć części ciała. Sprawdzi się świetnie, jeśli uczniowie znają już piosenkę w wykonaniu Super Simple Songs, bo nauczyły się jej już wcześniej. Tekst i wykonywane gesty są następujące:

‘I’m a little snowman, short and round’ (wskazujemy na siebie, a potem dłońmi robimy wokół siebie koło, udając, że jesteśmy okrągli)

Made from little snowflakes that fell to the ground (podnosimy ręce do góry, a następnie opuszczamy je aż do ziemi, machając paluszkami)

‘I have 2 eyes and a carrot for a nose’ (paluszkami wskazujemy na jedno i drugie oko, łapiemy się za nos i „wyciągamy” go do przodu, by był długi jak marchewka)

Oh I’m the happiest little snowman, I know (wskazujemy na siebie i szeroko się uśmiechamy)

I’m a little snowman, short and round (wskazujemy na siebie, a potem dłońmi robimy wokół siebie koło, udając, że jesteśmy okrągli)

Made from little snowflakes that fell to the ground (podnosimy ręce do góry, a następnie opuszczamy je aż do ziemi, machając paluszkami)

With a scarf to keep me warm and a hat on my head (udajemy, że obwiązujemy szyję szalikiem i zakładamy czapkę)

Oh I am the happiest little snowman, (wskazujemy na siebie i szeroko się uśmiechamy)

I know I’m a little snowman, short and round (wskazujemy na siebie, a potem dłońmi robimy wokół siebie koło, udając, że jesteśmy okrągli)

Made from little snowflakes that fell to the ground (podnosimy ręce do góry, a następnie opuszczamy je aż do ziemi, machając paluszkami)

I have 3 buttons, 1,2 and 3 (pokazujemy trzy palce, a potem umieszczamy guziczki na bałwanku- dotykamy się w trzech miejscach na brzuchu)

Oh I’m the happiest little snowman, I know (wskazujemy na siebie i szeroko się uśmiechamy)

We are little snowmen, short and round (wskazujemy na siebie, a potem dłońmi robimy wokół siebie koło, udając, że jesteśmy okrągli)

made from little snowflakes that fell to the ground (podnosimy ręce do góry, a następnie opuszczamy je aż do ziemi, machając paluszkami)

We have two eyes and a carrot for a nose (paluszkami wskazujemy na jedno i drugie oko, łapiemy się za nos i „wyciągamy” go do przodu, by był długi jak marchewka)

Oh, we’re the happiest little snowmen we know! (ręką wskazujemy wszystkie dzieci i szeroko się uśmiechamy)

Oh, we’re the happiest little snowmen we know! (ręką wskazujemy wszystkie dzieci i szeroko się uśmiechamy)

  1. 5 Little Snowmen

To już moja ostatnia zimowa, muzyczna inspiracja. Do odśpiewania tej piosenki dzielimy dzieci na grupy pięcioosobowe. Dzieci stają w rządku, a my przyporządkowujemy każdemu numer od 1 do 5, żeby nie było kłótni kto ma się, kiedy rozpuścić. Tekst piosenki i gesty do odegrania sytuacji są takie:

Five little snowmen standing in a row. (pokazujemy 5 na palcach)

Each had a hat and a big red bow. (podnosimy ręce nad głowę i składamy w trójkąt, poprawiamy muchę pod szyją)

Out came the sun and it shone all day. (obcieramy pot z czoła, wachlujemy się dłonią, udajemy, że jest nam gorąco)

One little snowman melted away. (pierwszy bałwanek powolutku osuwa się i kładzie na ziemi)

Four little snowmen standing in a row. (pokazujemy 4 na palcach)

Each had a hat and a big red bow. (podnosimy ręce nad głowę i składamy w trójkąt, poprawiamy muchę pod szyją)

Out came the sun and it shone all day. (obcieramy pot z czoła, wachlujemy się dłonią, udajemy, że jest nam gorąco)

One little snowman melted away. (drugi bałwanek powolutku osuwa się i kładzie na ziemi)

Three little snowmen standing in a row. (pokazujemy 3 na palcach)

Each had a hat and a big red bow. (podnosimy ręce nad głowę i składamy w trójkąt, poprawiamy muchę pod szyją)

Out came the sun and it shone all day. (obcieramy pot z czoła, wachlujemy się dłonią, udajemy, że jest nam gorąco)

One little snowman melted away. (trzeci bałwanek powolutku osuwa się i kładzie na ziemi)

Two little snowmen standing in a row. (pokazujemy 2 na palcach)

Each had a hat and a big red bow. (podnosimy ręce nad głowę i składamy w trójkąt, poprawiamy muchę pod szyją)

Out came the sun and it shone all day. (obcieramy pot z czoła, wachlujemy się dłonią, udajemy, że jest nam gorąco)

One little snowman melted away. (czwarty bałwanek powolutku osuwa się i kładzie na ziemi)

One little snowmen standing all alone. (dziecko pokazuje jeden paluszek)

He had a hat and a big red bow. (podnosimy ręce nad głowę i składamy w trójkąt, poprawiamy muchę pod szyją)

Out came the sun and it shone all day. (obcieramy pot z czoła, wachlujemy się dłonią, udajemy, że jest nam gorąco)

And the one little snowman melted away. (ostatni bałwanek powolutku osuwa się i kładzie na ziemi)

Now all the little snowmen melted away! (wszystkie bałwanki leżą na ziemi)

            GRY

Dzięki wykorzystaniu gier proces nauki zachodzi bezwiednie. Jest klika zasad, o których musimy pamiętać przed wprowadzeniem takiej aktywności na nasze zajęcia. Przede wszystkim gra musi mieć cel i nie może być tylko zapełnieniem czasu. Jej zasady muszą być jasno wytłumaczone, instrukcje powinny być krótkie i zrozumiałe. Każda gra kończy się zwycięstwem jednego gracza lub drużyny, ale jeśli widzimy znudzenie dzieci wcześniej to przerywamy taką aktywność w momencie, kiedy zaangażowanie jest jeszcze spore. Bardzo ważna jest rola nauczyciela, który prowadzi i monitoruje grę, dba także by nie rodziły się konflikty i spory między graczami.

Z naszymi uczniami możemy grać np. w gry planszowe, które przygotujemy wcześniej w domu. Jeśli nie masz ochoty projektować swoich pomocy polecam Ci skorzystać z gier, które dla Ciebie przygotowałam. Twoim zadaniem będzie wydrukowanie ich, zalaminowanie, by były trwalsze i wycięcie. Mam dla Ciebie następujące gry:

  1. Gra w bingo.

W pliku, który mam dla Ciebie znajdują się dwie plansze bingo i zestaw kart do przykrywania haseł.

Bingo to bardzo popularna gra i myślę, że wiele osób zna jej zasady, ale nigdy nie zaszkodzi przypomnieć. Rozdaj plansze bingo (po jednej dla każdego ucznia, na parę, czy grupę- wszystko zależy od Ciebie i od tego ilu uczniów masz w klasie) i karty do przykrywania haseł. Następnie wywołuj poszczególne słowa, jeśli uczeń ma to słowo na swojej planszy zakrywa je. Osoby, które zakryją wszystkie obrazki w jednej linii pionowej, poziomej lub na ukos krzyczą bingo i zdobywają punkt. Nauczyciel nie musi wypowiadać pojedynczych słów, ale całe zwroty, które padły np. w piosenkach. Zabawę mogą również prowadzić na zmianę uczniowie, wtedy to oni powtarzają poznane wcześniej zdania.

  1. Gra w domino.

W grze, którą przygotowałam dla Ciebie i którą możesz pobrać bezpłatnie tutaj, pary tworzą obrazek i słowo. Polecam wydrukować tyle egzemplarzy gier, żeby dzieci mogły grać w parach, maksymalnie w zespołach czteroosobowych. Dzieci układają domino na ławeczkach, ale żeby dołożyć swój kafelek muszą poprawnie przeczytać słowo.

  1. Gra w memory.

To kolejna gra, którą możesz pobrać z mojego sklepu za darmo tutaj. Przygotowałam ją w ten sposób, że parę tworzą obrazek ze słowem, ale Ty możesz wydrukować podwójnie karty z obrazkami i jeśli Twoi uczniowie nie potrafią jeszcze czytać to będą szukali dwóch takich samych obrazków. Ważne jest, by dziecko po odkryciu karty nazwało/ przeczytało to, co się na niej znajduje.

  1. Gra w Matching Cards.

Ta gra idealnie sprawdzi się nie tylko na lekcji w klasie, ale także na zajęciach indywidualnych. Karty mogą zostać wykorzystane na różne sposoby, np. uczeń może dopasowywać słówka do obrazka.

  1. Kalambury

Do gry w kalambury możemy wykorzystać np. materiały z gry Matching Cards. Dzielimy grupę na dwie drużyny. Jeden z przedstawicieli pierwszej drużyny wychodzi na środek, losuje kartę z obrazkiem lub słowem (jeśli mamy na lekcji grupę czytającą) i pokazuje je lub rysuje (możemy się umówić, że na zmianę rysujemy i pokazujemy lub, że to uczeń decyduje, jak chce zademonstrować słowo). Jeśli drużyna odgadnie słowo to zdobywa punkt, a na środek wychodzi gracz z drużyny przeciwnej. Grę kontynuujemy tak długo aż wszystkie osoby wyjdą na środek i zademonstrują słowo lub do jakiejś określonej liczby punktów, które musi zdobyć drużyna, by zwyciężyć.

  1. Kółko i krzyżyk.

Na tablicy rysujemy planszę do gry w kółko i krzyżyk. Pola oznaczamy poznanymi liczbami i przyczepiamy flashcards obrazkiem do dołu. Dzielimy dzieci na dwie drużyny. Zadaniem drużyn jest wybranie pola (powtarzamy liczby) i nazwanie obrazka lub powiedzenie zdania. Jeśli odpowiedź jest dobra rysujemy w danym polu kółko lub krzyżyk. Jeżeli drużyna udzieli złej odpowiedzi nie może narysować swojego znaczka, a pytanie przechodzi na drużynę przeciwną. Wygrywa drużyna, która pierwsza postawi trzy kółka lub krzyżyki w jednej linii.

  1. Pokażcie słowo.

Ochotnik siada na krześle tyłem do tablicy. Nauczyciel za jego plecami pokazuje uczniom w sali karty obrazkowe. Zadaniem tych uczniów jest pokazywanie (wszyscy jednocześnie) danych słów, tak aby uczeń siedzący na krześle odgadł o jakie słowa chodzi.

 

  1. Zapamiętaj.

Na tablicy wieszamy 12-15 kart obrazkowych z różnych kategorii. Dzieci w parach zapamiętują, co jest na obrazkach. Po kilku minutach zdejmujemy karty, a uczniowie próbują wypisać/ narysować słowa, które zapamiętali. Wygrywa osoba/ drużyna, która zapamiętała najwięcej wyrazów.

  1. Zajmij krzesło.

To zabawa dla troszkę starszych uczniów- idealna dla 2-3 klasy szkoły podstawowej. Dzieci siedzą w kręgu na krzesłach. Nauczyciel stoi w środku, najpierw rozdaje dzieciom małe karteczki z napisami tak, nie (przygotowujemy tyle karteczek ilu mamy uczniów, wśród tych kartek musi być tylko jedno tak). Dzieci sprawdzają swoje karteczki nikomu ich nie pokazując. Następnie nauczyciel zadaje pytania i pokazuje kartę obrazkową, np. „are you wearing…? („czy masz na sobie…?”) Dzieci odpowiadają zgodnie z tym, co miały na swoich karteczkach. Kiedy padnie odpowiedź tak, wszystkie dzieci wstają i szybko zajmują inne krzesło. Nauczyciel też stara się zająć jakieś krzesło. Osoba, która nie zajmie miejsca zostaje w środku i kontynuuje zadawanie pytań.

  1. Głuchy telefon inaczej.

Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Dzieci siadają w dwóch rządkach jedno za drugim. Dwójce dzieci, które w swoim rzędzie są ostatnie mówimy na ucho słowo. Dzieci przekazują je do ucha kolejnej osoby, a tamta do jeszcze następnej, itd. Dziecko siedzące jako pierwsze musi chwycić kartę obrazkową z danym słowem. Wygrywa rząd, który jako pierwszy przekaże sobie słowo. Dzieci zmieniają się miejscami i zaczynamy zabawę po raz kolejny.

  1. Zgaduj zgadula.

Karty obrazkowe przyczepiamy do tablicy. Nauczyciel opowiada o danym obrazku, znanymi dzieciom, prostymi słowami, ale nie wypowiada jego nazwy, np. „it’s white and cold” („jest biały i zimny) dzieci odgadują o jakie słowo chodzi.

  1. Pokonaj nauczyciela.

W tej zabawie nauczyciel stoi naprzeciwko uczniów i trzyma przed sobą karty obrazkowe, nie może widzieć, co one przedstawiają (można na początku poprosić uczniów o przemieszanie kart). Zadaniem nauczyciela będzie zgadywanie, co przedstawiają karty, jeśli mu się to uda zdobywa punkt, jeśli nie to punkt zdobywają uczniowie. Nauczyciel odgaduje, zadając pytania „Is it…?” („czy to jest…?”), dzieci odpowiadają tak/nie i ewentualnie mówią prawidłowe słowo, jeśli nauczycielowi nie uda się zgadnąć.

  1. Kto pierwszy.

Rozkładamy na podłodze sznurki, które będą nam wyznaczały linię startu i mety. Uczniowie stoją w linii przed pierwszym sznurkiem. Nauczyciel stoi/siedzi przy linii ostatniej i pokazuje uczniom obrazki do nazwania. Jeśli uczeń dobrze odpowie na pytanie robi krok do przodu. Wygrywają uczniowie, którzy jako pierwsi dotrą do nauczyciela.

  1. Tak, czy nie.

Na podłodze rozkładamy sznurek i po jednej jego części umieszczamy napis tak, a po drugiej nie. Pokazujemy uczniom kartę i wypowiadamy słowo, jeśli wyraz i obrazek są takie same uczniowie stają po stronie tak, jeśli nauczyciel popełni błąd przeskakują na stronę nie. Osoby, które znajdują się po złej stronie odpadają. Gramy tak długo aż w zabawie pozostanie jedna osoba.

  1. Zabawa w chowanego.

Karty obrazkowe z przerabianym słownictwem wieszamy na tablicy, prosimy jedno dziecko o zamknięcie oczu, a drugie o wybranie jednej karty i schowanie jej gdzieś w sali. Dziecko otwiera oczy, odgaduje, co zniknęło i rozpoczyna poszukiwania. Zadaniem pozostałych uczniów jest naprowadzenie szukającego na miejsce schowania karty, w tym celu dzieci wypowiadają ukryte słowo- cicho kiedy szukający jest daleko od karty i coraz głośniej, kiedy się do niej zbliża.

  1. Rzut do celu.

Potrzebujemy miękkiej piłki i kart obrazkowych lub wyrazowych. Karty wieszamy w sali lub rozkładamy na podłodze. Zadaniem dziecka będzie trafienie piłką w kartę. Dzieci rzucają w odpowiedni obrazek po usłyszeniu słowa lub zdania z danym słowem.

 

  1. Zagrajmy w kręgle.

Potrzebne nam będą kręgle i piłki. Kręgle ustawiamy na kartach obrazkowych, dzieci po kolei próbują je zbić, żeby dostać punkt trzeba nazwać obrazek spod przewróconego kręgla. Dodatkowo możemy przykleić pod kręglami punkty, które będzie można zdobyć za prawidłową odpowiedź.

BOOM CARDS

To hit moich lekcji online. Dzieci przejmują kontrolę nad lekcją i utrwalają słownictwo. Ćwiczenie polega na dopasowywaniu słówka do obrazka.

PRACA PLASTYCZNA

Zimowe lekcje możemy również urozmaicić wykonaniem płatków śniegu z papieru. Do ich wykonania będą potrzebne białe, kwadratowe kartki papieru i nożyczki. Kartkę składamy po przekątnej na pół tak, by powstał trójkąt. Otrzymany trójkąt składamy na pół dwa razy. W następnym kroku rozkładamy ostatni trójkąt, zagięcie, które jest po środku to nasza linia pomocnicza. W tym momencie przed nami najtrudniejsze zadanie. Boki trójkąta zaginamy z dwóch stron do środka do naszej pomocniczej linii. U dołu powstaną nam dwa rogi, które musimy odciąć równolegle do jednej z krawędzi. Teraz już tylko w powstałym kształcie wycinamy kółka, trójkąciki, czy jakie tylko kształty przyjdą nam do głowy. Kiedy zakończymy wycinanie rozkładamy kartkę i zachwycamy się naszą śnieżynką.

Instrukcje do wykonania papierowych płatków śniegu dajemy dzieciom po angielsku jednocześnie dokładnie pokazując, co mają zrobić. Dzięki tej aktywności poćwiczymy m.in. kształty i słuchanie ze zrozumieniem. Zabawę polecam wykorzystać ze starszymi uczniami, łatwiej będzie im sobie poradzić z precyzyjnym złożeniem kartki.

Dzieci młodsze mogą narysować i pokolorować bałwanka według instrukcji, którą im podamy. Możemy też pozwolić dzieciom narysować dowolnego bałwanka, którego będą musiały następnie opisać, używając poznanych zwrotów.

VIDEO

Dzieci, zarówno młodsze, jak i starsze, uwielbiają oglądać bajki. Warto z tego skorzystać i z młodszymi dziećmi obejrzeć zimowy odcinek o przygodach sympatycznej Świnki Peppy i jej bliskich.

W trakcie oglądania, wyłączamy, co jakiś czas nagranie i zadajemy pytania, np.:

1). What’s the weather like today?(It’s snowing.) [Jaka jest pogoda? Pada śnieg.]

2).Are Peppa and George sad becuase of snow? (No, they aren’t. They are excited/ happy.) [Czy Peppa i George są smutni? Nie, nie są. Oni są podekscytowani/ szczęśliwi.]

3). What do they have to wear to go outside?(They have to put a hat, scarf and gloves.) [Co oni muszą założyć, żeby wyjść na zewnątrz? Muszą założyć czapkę, szalik i rękawiczki]

4). What is the colour of Peppa’s hat?(Peppa’s hat is red.) [Jaki jest kolor czapki Peppy? Czapka Peppy jest czerwona.]

5). What is the colour of George’s scarf?(George’s scarf is yellow.) [Jaki jest kolor szalika George’a? Szalik Georga’a jest żółty.]

6). What do Peppa and George love doing on the snow?(They love making footprints.) [Co Peppa i George kochają robić na śniegu? Oni kochają robić ślady.]

7). What are they playing?(They are playing snowballs.) [W co oni się bawią? Bawią się śnieżkami.]

8). Why is George crying?(He fell down.) [Czemu George płacze? Geroge się przewrócił.]

9). What are they making?(They are making a showman.) [Co oni robią? Oni lepią bałwana.]

10). What parts of the body does showman have?(He has body, head, arms, eyes, mouth, and nose.) [Jakie części ciała ma baławan? Ma tułów, głowę ręce, oczy, buzię i nos.]

11). What is the snowman wearing?(He is wearing a hat, scarf and gloves.) [W co jest ubrany bałwan? Bałwan ma na sobie czapkę, szalik i rękawiczki.]

12). Does Mummy Pig like the snowman?(Yes, she does.) [Czy mamie śwince podoba się bałwan? Tak, podoba jej się.]

13). Where  are Daddy Pig  hat, scarf and gloves?(The snowman is wearing Daddy’s hat, scarf and gloves.) [Czemu tata świnka nie ma czapki, szalika i rękawiczek? Bałwan jest ubrany w taty czapkę, szalik i rękawiczki.]

Dla starszych uczniów odpowiedniejsza będzie bajka o wszystkim dobrze znanych Pingwinach z Madagaskaru.

I tu od czasu do czasu przerywamy oglądanie, by zadać pytania o to, co dzieje się na ekranie. Oto moje propozycje pytań:

1). Where does the scene take place?(The scene takes place in Arctic.)[Gdzie ma miejsce ta scena? W Arktyce.]

2). What is the weather like?(It is snowing.)[Jaka jest pogoda? Pada śnieg.]

3). What are the big penguins doing?(The big penguins are walking.)[Co robią duże pingwiny? Duże pingwiny idą.]

4). What is the egg doing?(The egg is falling down.) [Co robi jajko? Jajko spada.]

5). What are the seals doing?(The seals are crawling.) [Co robią foki? Foki pełzną.]

6). What is the man doing?(He is talking to the microphone.) [Co robi mężczyzna? Mężczyzna mówi do mikrofonu.]

7). What is Rico doing with the egg?(He is swallowing the egg.) [Co robi Rico? Połyka jajko.]

8). How many penguins are there in the end?(There are four penguins.) [Ile jest pingwinów na koniec? Są 4 pingwiny.]

To tyle! Myślę, że przedstawione przeze mnie pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci posłużą Ci na kliku zimowych lekcjach. Wybierz te ćwiczenia i aktywności, które wiesz, że sprawdzą się wśród Twoich uczniów. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żeby wykorzystać absolutnie wszystko, co pojawiło się w artykule, ale o to, by proces nauki był efektywny.

Daj znać, jak podobają Ci się moje pomysły na zimowe lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji to śledź moją stronę facebook’ową (https://www.facebook.com/MyClassroomC.E.L/), na której również dzielę się pomysłami na zabawy i gry, które wykorzystać możesz na swoich lekcjach.

Będzie mi bardzo miło, jeśli w komentarzu napiszesz jakie są Twoje pomysły na lekcje w zimowej tematyce. Jakie zabawy i gry lubisz przeprowadzać ze swoimi uczniami. A jeśli skorzystasz z moich materiałów to koniecznie daj mi feedback, jak się sprawdziły. Chciałabym, żeby przygotowywane przeze mnie pomoce, jak najlepiej służyły nauczycielom. Chcę, więc je ciągle udoskonalać, by spełniały Twoje wszystkie oczekiwania.

Kurs tworzenia pomocy na lekcje języka angielskiego

Kurs tworzenia pomocy na lekcje języka angielskiego

Kochani stworzyłam dla Was cykl filmików, w którym będę Wam chciała pokazać jak w prosty sposób stworzyć swoje karty pracy, flashcards, gry itp. pliki. Celem tego kursu jest podzielenie się wiedzą i pomoc osobom, które również chciałyby tworzyć swoje materiały, a nie...

Easter – wielkanocne inspiracje

Moi kochani! Pierwszy, ciepły i słoneczny dzień wiosny już za nami –przed nami wspaniały, świąteczny czas Wielkiejnocy. Z tej okazji przygotowałam dla Was kolejny scenariusz lekcji angielskiego, wykorzystujący ciekawe materiały takie jak: matching cards, flashcards,...

Pomysły na wiosenne lekcje

Pomysły na wiosenne lekcje

Początek kalendarzowej wiosny za kilka dni. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić na nasze lekcje trochę wiosennych klimatów już teraz. Jeśli potrzebne Ci są pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci właśnie w tej tematyce, to czytaj dalej. Mam ich dla Ciebie...

Dzień babci i dziadka – scenariusz lekcji

Dzień babci i dziadka – scenariusz lekcji

Wielkimi krokami zbliża się dzień babci i dziadka ! Mam dla Was scenariusz lekcji, który zachęci Waszych uczniów do wspólnej nauki i zabawy. Zaczynamy od krótkiej pogadanki. Jeśli przeprowadzasz tą lekcję przed 21-22 stycznia to zapytaj swoich uczniów czy wiedzą jakie...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *