Początek kalendarzowej wiosny za kilka dni. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić na nasze lekcje trochę wiosennych klimatów już teraz. Jeśli potrzebne Ci są pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci właśnie w tej tematyce, to czytaj dalej. Mam ich dla Ciebie pokaźną kolekcję, mam nadzieję, że spodobają się Twoim uczniom, a Tobie zaoszczędzą trochę czasu.
Na początku lekcji zapytaj dzieci, czy lubią wiosnę i dlaczego, jak lubią spędzać wtedy czas. Na tym etapie lekcji nasi uczniowie mogą odpowiadać po polsku. Za chwilę nauczymy ich nowych słówek w języku angielskim. Te same pytania możemy znów zadać na koniec naszych wiosennych lekcji i wtedy już oczekiwać odpowiedzi w języku angielskim.
Wśród moich materiałów znajdziecie m.in. karty obrazkowe (flashcards), które pomogą wprowadzić nowe słownictwo. Słowa, które dzięki nim wprowadzisz to: rainbow, garden, butterfly, kite, nest, rain, sun, tulip, ladybird, bird, daffodil, watering pot, grass, bee, plant, frog, seeds, worm.
Karty obrazkowe (flashcards) to najbardziej popularne i najłatwiej dostępne pomoce wizualne, które mogą być wykorzystane na lekcji języka obcego. Lista zalet kart obrazkowych jest bardzo długa. Przede wszystkim są one lekkie i nie zajmują dużo miejsca, więc z łatwością zabierzemy je na każdą lekcję. Karty obrazkowe mają zastosowanie na każdym etapie lekcji. Z powodzeniem wykorzystamy je przy wprowadzaniu nowego słownictwa, w ćwiczeniach utrwalających, oraz w grach i zabawach.
Początek zajęć to wprowadzenie nowego słownictwa i najlepiej zrobić to oczywiście w formie zabawy. W trakcie zabawy dzieci szybciej zapamiętają nowe słowa, a nauka będzie im się kojarzyła z zabawą, a nie czymś żmudnym i przykrym.
ZABAWY
1. Siadasz z dziećmi w kole na podłodze. W środku również ułożone w koło układasz karty obrazkowe. W przygotowanym przeze mnie zestawie są też karty wyrazowe, więc możesz użyć również ich i ze starszymi dziećmi ćwiczyć od razu czytanie. Zarówno karty wyrazowe i obrazkowe kładziesz obrazkiem/ słowem do dołu. W środku pomiędzy flashcardami kładziesz kręgiel, albo butelkę- koniecznie musimy ustalić, który koniec przedmiotu będzie wyznaczał wylosowaną kartę. Następnie dzieci po kolei kręcą kręglem/ butelką i odkrywają wylosowaną kartę. Jeśli, któreś z dzieci potrafi nazwać/ przeczytać słowo to robi to, jeśli nie- odpowiedź podaje nauczyciel i prosi kilka osób o powtórzenie. Zabawę kontynuujemy, aż wszystkie karty będą odkryte.
2. Pozostajemy w kole, karty leżą odkryte tak, jak zostały po zabawie „Maszyna losująca”. Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu, w tym czasie odwraca jedną kartę obrazkiem/ słowem do dołu (najlepiej wybrać taki wyraz, który mało pojawiał się w poprzedniej aktywności). Dzieci otwierają oczy i osoba, która pierwsza podniesie rękę, mówi, co zniknęło. Dobrze jest prosić uczniów o kontynuowanie zabawy tj. zakrywanie kart, ale w tym przypadku lepiej, by robił to nauczyciel i wybierał takie wyrazy, które dzieciom jest trudniej zapamiętać, albo były mało powtarzane. Możemy oczywiście odwracać jednocześnie więcej niż jedną kartę i trochę utrudnić uczniom zadanie. Wtedy oprócz odpowiedzi, czego brakuje, uczniowie mogą też mówić, w którym miejscu dana karta się znajdowała.
3. Kolejną zabawą tej części lekcji będzie łączenie w pary słowa z obrazkiem. Prosimy, by zgłaszały się dzieci, które czują się już na siłach, by odczytywać słowa. Połączone w pary karty dobrze jest przyczepić na tablicy w widocznym przez resztę lekcji miejscu jako przypomnienie przy kolejnych zabawach i zadaniach.
Więcej pomysłów na zabawy z kartami obrazkowymi znajdziesz w artykule >>> TUTAJ
Po ćwiczeniach, które odbywały się na podłodze pora na trochę odpoczynku i posiedzenie w ławkach. Moją propozycją jest wykorzystanie w tym czasie jednego ćwiczenia z przygotowanego przeze mnie workbooka: https://myclassroom.pl/produkt/spring-workbook/. W tym zeszycie ćwiczeń znajduje się aż 10 różnych zadań, nauczyciel może dobrać takie, które będzie odpowiednie dla jego uczniów. Do wyboru są następujące zadania: podpisywanie obrazków właściwym słówkiem, uzupełnianie słówek o brakujące literki, zakreślanie właściwych słówek, zgodnych z obrazkiem, dopasowanie słówek do właściwych numerków i podpisanie obrazków, łączenie słówek z obrazkami, dopisywanie słówek do numerków i numerowanie obrazków, krzyżówka, wykreślanka, rozszyfrowywanie słówek z rozsypanek literowych i kolorowanka. Jeśli mamy uczniów, którzy pracują szybciej od innych, mogą oni wykonać więcej zadań. Wybraną kartę możemy też dać dzieciom również jako pracę domową.
PIOSENKI
Nasi uczniowie bez względu na wiek szybko się nudzą i po zadaniach pisemnych na pewno trzeba ich będzie trochę rozruszać. Nie ma nic lepszego niż łatwo wpadająca w ucho piosenka, przy której można pokazywać różne gesty i potańczyć. Naukowcy zbadali, że muzyka ułatwia zapamiętywanie, dzięki powtarzalności zwrotów. Pozwala również uczniom zrelaksować się i odprężyć.
Oto moja propozycja piosenek do wykorzystania:
GRY
Dzięki wykorzystaniu gier proces nauki zachodzi bezwiednie. Jest kilka zasad, o których musimy pamiętać przed wprowadzeniem takiej aktywności na nasze zajęcia. Przede wszystkim gra musi mieć cel i nie może być tylko zapełnieniem czasu. Jej zasady muszą być jasno wytłumaczone, instrukcje powinny być krótkie i zrozumiałe. Każda gra kończy się zwycięstwem jednego gracza lub drużyny, ale jeśli widzimy znudzenie dzieci wcześniej, to przerywamy taką aktywność w momencie, kiedy zaangażowanie jest jeszcze spore. Bardzo ważna jest rola nauczyciela, który prowadzi i monitoruje grę, dba także, by nie rodziły się konflikty i spory między graczami.
Z naszymi uczniami możemy grać np. w gry planszowe, które przygotujemy wcześniej w domu. Jeśli nie masz ochoty projektować swoich pomocy, polecam Ci skorzystać z gier, które dla Ciebie przygotowałam. Twoim zadaniem będzie wydrukowanie ich, zalaminowanie, by były trwalsze i wycięcie. Mam dla Ciebie następujące gry:
Gra w bingo.
W pliku, który mam dla Ciebie znajdują się dwie plansze bingo i zestaw kart do przykrywania haseł.
Bingo to bardzo popularna gra i myślę, że wiele osób zna jej zasady, ale nigdy nie zaszkodzi przypomnieć. Rozdaj plansze bingo (po jednej dla każdego ucznia, na parę, czy grupę- wszystko zależy od Ciebie i od tego ilu uczniów masz w klasie) i karty do przykrywania haseł. Następnie wywołuj poszczególne słowa, jeśli uczeń ma to słowo na swojej planszy zakrywa je. Osoby, które zakryją wszystkie obrazki w jednej linii pionowej, poziomej lub na ukos krzyczą bingo i zdobywają punkt. Nauczyciel nie musi wypowiadać pojedynczych słów, ale całe zwroty, które padły np. w piosenkach. Zabawę mogą również prowadzić na zmianę uczniowie, wtedy to oni powtarzają poznane wcześniej zdania.
Gra w domino
W grze, którą przygotowałam dla Ciebie, pary tworzą obrazek i słowo. Polecam wydrukować tyle egzemplarzy gier, żeby dzieci mogły grać w parach, maksymalnie w zespołach czteroosobowych. Dzieci układają domino na ławeczkach, ale żeby dołożyć swój kafelek muszą poprawnie przeczytać słowo.
Gra w memory
Tę grę przygotowałam w ten sposób, że parę tworzą obrazek ze słowem, ale Ty możesz wydrukować podwójnie karty z obrazkami i jeśli Twoi uczniowie nie potrafią jeszcze czytać, to będą szukali dwóch takich samych obrazków. Ważne jest, by dziecko po odkryciu karty nazwało/ przeczytało to, co się na niej znajduje.
Ta gra idealnie sprawdzi się nie tylko na lekcji w klasie, ale także na zajęciach indywidualnych. Karty mogą zostać wykorzystane na różne sposoby, np. uczeń może dopasowywać słówka do obrazka.
- Kalambury
Do gry w kalambury możemy wykorzystać np. materiały z gry Matching Cards. Dzielimy grupę na dwie drużyny. Jeden z przedstawicieli pierwszej drużyny wychodzi na środek, losuje kartę z obrazkiem lub słowem (jeśli mamy na lekcji grupę czytającą) i pokazuje je lub rysuje (możemy się umówić, że na zmianę rysujemy i pokazujemy lub, że to uczeń decyduje, jak chce zademonstrować słowo). Jeśli drużyna odgadnie słowo, to zdobywa punkt, a na środek wychodzi gracz z drużyny przeciwnej. Grę kontynuujemy tak długo, aż wszystkie osoby wyjdą na środek i zademonstrują słowo lub do jakiejś określonej liczby punktów, które musi zdobyć drużyna, by zwyciężyć.
- Kółko i krzyżyk.
Na tablicy rysujemy planszę do gry w kółko i krzyżyk. Pola oznaczamy poznanymi liczbami i przyczepiamy flashcards obrazkiem do dołu. Dzielimy dzieci na dwie drużyny. Zadaniem drużyn jest wybranie pola (powtarzamy liczby) i nazwanie obrazka lub powiedzenie zdania. Jeśli odpowiedź jest dobra, rysujemy w danym polu kółko lub krzyżyk. Jeżeli drużyna udzieli złej odpowiedzi, nie może narysować swojego znaczka, a pytanie przechodzi na drużynę przeciwną. Wygrywa drużyna, która pierwsza postawi trzy kółka lub krzyżyki w jednej linii.
- Pokażcie słowo.
Ochotnik siada na krześle tyłem do tablicy. Nauczyciel za jego plecami pokazuje uczniom w sali karty obrazkowe. Zadaniem tych uczniów jest pokazywanie (wszyscy jednocześnie) danych słów, tak aby uczeń siedzący na krześle odgadł, o jakie słowa chodzi.
- Zapamiętaj.
Na tablicy wieszamy 12-15 kart obrazkowych z różnych kategorii. Dzieci w parach zapamiętują, co jest na obrazkach. Po kilku minutach zdejmujemy karty, a uczniowie próbują wypisać/ narysować słowa, które zapamiętali. Wygrywa osoba/ drużyna, która zapamiętała najwięcej wyrazów.
- Zajmij krzesło.
To zabawa dla troszkę starszych uczniów- idealna dla 2-3 klasy szkoły podstawowej. Dzieci siedzą w kręgu na krzesłach. Nauczyciel stoi w środku, najpierw rozdaje dzieciom małe karteczki z napisami tak, nie (przygotowujemy tyle karteczek ilu mamy uczniów, wśród tych kartek musi być tylko jedno tak). Dzieci sprawdzają swoje karteczki, nikomu ich nie pokazując. Następnie nauczyciel zadaje pytania i pokazuje kartę obrazkową, np. „are you wearing…? (»czy masz na sobie…?«) Dzieci odpowiadają zgodnie z tym, co miały na swoich karteczkach. Kiedy padnie odpowiedź tak, wszystkie dzieci wstają i szybko zajmują inne krzesło. Nauczyciel też stara się zająć jakieś krzesło. Osoba, która nie zajmie miejsca, zostaje w środku i kontynuuje zadawanie pytań.
- Głuchy telefon inaczej.
Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Dzieci siadają w dwóch rządkach jedno za drugim. Dwójce dzieci, które w swoim rzędzie są ostatnie, mówimy na ucho słowo. Dzieci przekazują je do ucha kolejnej osoby, a tamta do jeszcze następnej, itd. Dziecko siedzące jako pierwsze musi chwycić kartę obrazkową z danym słowem. Wygrywa rząd, który jako pierwszy przekaże sobie słowo. Dzieci zmieniają się miejscami i zaczynamy zabawę po raz kolejny.
- Zgaduj zgadula.
Karty obrazkowe przyczepiamy do tablicy. Nauczyciel opowiada o danym obrazku, znanymi dzieciom, prostymi słowami, ale nie wypowiada jego nazwy, dzieci odgadują, o jakie słowo chodzi.
- Pokonaj nauczyciela.
W tej zabawie nauczyciel stoi naprzeciwko uczniów i trzyma przed sobą karty obrazkowe, nie może widzieć, co one przedstawiają (można na początku poprosić uczniów o przemieszanie kart). Zadaniem nauczyciela będzie zgadywanie, co przedstawiają karty, jeśli mu się to uda zdobywa punkt, jeśli nie to punkt zdobywają uczniowie. Nauczyciel odgaduje, zadając pytania „Is it…?” („czy to jest…?”), dzieci odpowiadają tak/nie i ewentualnie mówią prawidłowe słowo, jeśli nauczycielowi nie uda się zgadnąć.
- Kto pierwszy.
Rozkładamy na podłodze sznurki, które będą nam wyznaczały linię startu i mety. Uczniowie stoją w linii przed pierwszym sznurkiem. Nauczyciel stoi/siedzi przy linii ostatniej i pokazuje uczniom obrazki do nazwania. Jeśli uczeń dobrze odpowie na pytanie, robi krok do przodu. Wygrywają uczniowie, którzy jako pierwsi dotrą do nauczyciela.
- Tak, czy nie.
Na podłodze rozkładamy sznurek i po jednej jego części umieszczamy napis tak, a po drugiej nie. Pokazujemy uczniom kartę i wypowiadamy słowo, jeśli wyraz i obrazek są takie same, uczniowie stają po stronie tak, jeśli nauczyciel popełni błąd, przeskakują na stronę nie. Osoby, które znajdują się po złej stronie, odpadają. Gramy tak długo aż w zabawie pozostanie jedna osoba.
- Zabawa w chowanego.
Karty obrazkowe z przerabianym słownictwem wieszamy na tablicy, prosimy jedno dziecko o zamknięcie oczu, a drugie o wybranie jednej karty i schowanie jej gdzieś w sali. Dziecko otwiera oczy, odgaduje, co zniknęło i rozpoczyna poszukiwania. Zadaniem pozostałych uczniów jest naprowadzenie szukającego na miejsce schowania karty, w tym celu dzieci wypowiadają ukryte słowo- cicho kiedy szukający jest daleko od karty i coraz głośniej, kiedy się do niej zbliża.
- Rzut do celu.
Potrzebujemy miękkiej piłki i kart obrazkowych lub wyrazowych. Karty wieszamy w sali lub rozkładamy na podłodze. Zadaniem dziecka będzie trafienie piłką w kartę. Dzieci rzucają w odpowiedni obrazek po usłyszeniu słowa lub zdania z danym słowem.
- Zagrajmy w kręgle.
Potrzebne nam będą kręgle i piłki. Kręgle ustawiamy na kartach obrazkowych, dzieci po kolei próbują je zbić, żeby dostać punkt, trzeba nazwać obrazek spod przewróconego kręgla. Dodatkowo możemy przykleić pod kręglami punkty, które będzie można zdobyć za prawidłową odpowiedź.
BOOM CARDS
To hit moich lekcji stacjonarnych i online. Dzieci przejmują kontrolę nad lekcją i utrwalają słownictwo. W klasie możemy użyć na tablicy interaktywnej. Gwarantuję, że Twoi uczniowie będą zachwyceni.
W tej wersji przygotowałam trzy zadania.
VIDEO
Dzieci, zarówno młodsze, jak i starsze, uwielbiają oglądać bajki. Warto z tego skorzystać i z młodszymi dziećmi obejrzeć nagranie Spring is Here.
Po obejrzeniu zadaj dzieciom pytania:
Who was sleeping in the cave? (bear)
Who visited the cave? (butterfly)
How many chipmunks were there? (3)
What animals did you see in the film? (bear, butterfly, chipmunks, fish, rabbits, racoon, ladybugs)
What appeared in the sky after the rain? (rainbow)
What did animals celebrate? (spring)
To tyle! Myślę, że przedstawione przeze mnie pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci posłużą Ci na kliku wiosennych lekcjach. Wybierz te ćwiczenia i aktywności, które wiesz, że sprawdzą się wśród Twoich uczniów. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żeby wykorzystać absolutnie wszystko, co pojawiło się w artykule, ale o to, by proces nauki był efektywny.
Daj znać, jak podobają Ci się moje pomysły na lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji to śledź moją stronę Facebook’ową i konto na Instagramie.
0 komentarzy