Za kilka dni rozpocznie się kalendarzowa jesień. Dni są już coraz krótsze, a poranki witają nas rosą i chłodem. Z nadzieją patrzymy na najbliższe miesiące, licząc na prawdziwą, złotą, polską jesień. Przywołajmy ją zabawą i kolorem na naszych zajęciach. W tym artykule przedstawię Ci pomysły na lekcje angielskiego, na których zapoznasz uczniów z jesiennym słownictwem.
Możesz stworzyć do tych lekcji swoje materiały, albo skorzystać z tych przygotowanych przeze mnie. Znajdziesz je TUTAJ >>> i wystarczy, że wydrukujesz, zalaminujesz i wytniesz. W stworzonych przeze mnie pomocach znajdziesz: flashcards, gry bingo i matching cards, a także workbook z ćwiczeniami i interaktywną książeczkę.
Jesienne słownictwo, którego chcę nauczyć moich uczniów to: pumpkin, umbrella, acorn, apple, foggy, scarecrow, squirrel, rainy, stork, leaves, mushroom, hedgehog, chestnut, wellingtons, autumn, raincoat, flu, windy.
Wprowadzenie tematu
Lubię zaczynać od zagadki. Wybieram sposób na przedstawienie tematyki zajęć i proszę uczniów o odgadnięcie, o czym będziemy się uczyć. Tych sposobów mam naprawdę mnóstwo i podzielę się dziś z Tobą kilkoma z nich. Wśród nich będą te bardzo proste, niewymagające większego przygotowania, ale również takie, które wymagają włożenia odrobiny wysiłku.
1. Hangman
Pierwszy sposób jest banalnie prosty. W zależności od tego ile chcesz poświęcić czasu na wprowadzenie do tematu, możesz użyć jednego słowa i niech od razu będzie to słowo AUTUMN. Możesz pobawić się z uczniami kilka razy i poprosić o odgadnięcie tematu na podstawie kilku słów związanych z jesienią. Ja najczęściej korzystam z tej drugiej opcji i używam wyrazów: leaves, mushroom, windy i raincoat. Moi uczniowie z reguły nie znają znaczenia tych słów, więc od razu po odgadnięciu słowa pokazuję im odpowiedni obrazek to słowo przedstawiający. W ten sposób oprócz wprowadzenia do tematu wprowadzam też pierwsze nowe słowa.
2. Kalambury
I ta zabawa świetnie się u mnie sprawdza. I także tutaj korzystam z kilku różnych sposobów na jej przeprowadzenie. Czasem to tylko ja rysuję na tablicy kilka słów, proszę uczniów o ich odgadnięcie, a następnie o wymyślenie, o czym będziemy podczas zajęć mówić. Czasem proszę uczniów o podejście do tablicy i narysowanie słowa z karty, którą mu pokażę. Dzieci bardzo lubią tę zabawę i najczęściej wybieram opcję, w której to one rysują.
3. Przez dziurkę od klucza.
Przy tej aktywności korzystam z przygotowanej karty pracy wielkości moich flashcard, na której znajduje się klucz. Kształt klucza jest wycięty, pusty w środku. Stworzoną kartę nakładam na flashcards z obrazkami. Dzieci widzą tylko fragmenty obrazków w pustym fragmencie karty przykrywającej. Na podstawie fragmentu, który widzą, odgadują, co jest na obrazkach. Czasem zdarza się, że przygotowany szablon klucza ukazuje obrazek w taki sposób, że jest on trudny do odgadnięcia. Nie zdradzam jednak uczniom tajemnicy, co kryje dana karta. Przechodzę do kolejnej, a kiedy uczniowie odgadną już temat zajęć, wracam do tych tajemniczych obrazków. Po tym, jak dzieci wiedzą już, jaki będzie temat lekcji, łatwiej jest im rozpoznać, co widzą przez dziurkę od klucza.
Szablon klucza znajdziesz za darmo w moim jesiennym newsletterze, więc koniecznie się na niego zapisz:
4. Piosenka
Jak już może wiesz, wyznaję zasadę, że piosenka jest dobra na wszystko. Nie jest inaczej przy wprowadzaniu tematu zajęć. W tym roku skorzystam z nowego odkrycia i włączę uczniom piosenkę z kanału Easy Monkey Songs.
Autumn is here again,
leaves are falling everywhere
Yellow, red and brown,
leaves are falling on the ground
Apples in the basket,
Pumpkins in the box
Apples in the basket,
Pumpkins in the box
The trees are brown
It’s autumn again (it’s autumn)
The clouds are grey,
it’s autumn again (it’s autumn)
Leaves in the air,
it’s autumn again (it’s autumn)
One more time
One more time
Again
Squirrels in the park,
a big umbrella and my hat
Pumpkins for Halloween, I can see my friends
jumping in leaves
Apples in the basket,
Pumpkins in the box
Apples in the basket,
Pumpkins in the box
The trees are brown
It’s autumn again (it’s autumn)
The clouds are grey,
it’s autumn again (it’s autumn)
Leaves in the air,
it’s autumn again (it’s autumn)
One more time
One more time
Again
Ta piosenka ma też swoją wersję karaoke i wykorzystam ją też w kolejnych etapach zajęć.
Starsi uczniowe prawdopodobnie odgadną temat zajęć po wysłuchaniu tylko piosenki (mają już jakiś zasób słów, które wyłapią z tekstu). Młodsze dzieci będą miały zapewne problem, więc oprócz wysłuchania piosenki będą też mogli zobaczyć filmik.
5. Taboo
Dzięki tej grze wprowadzam temat uczniom starszym. Słowa opisuję ja, a jeśli uczniowie są bardziej zaawansowani, to oni się tym zajmują. Karty otrzymasz za darmo, jeśli jesteś zapisana na mój newsletter. Nadrób zaległość i zapisz się teraz, gdybyś jakimś trafem nie zrobiłaś tego wcześniej.
A jeśli z jakichś powodów nie chcesz się zapisać, to możesz przygotować karty sama. Oczywiście trochę Ci w tym pomogę i podpowiem, co możesz na nich umieścić.
– słowo do odgadnięcia: pumpkin
Nie wolno użyć: orange, Halloween, vegetable
– słowo do odgadnięcia: umbrella
Nie wolno użyć: rain, colourful, hand
– słowo do odgadnięcia: acorn
Nie wolno użyć: tree, squirrel, small
– słowo do odgadnięcia: apple
Nie wolno użyć: red, hedgehog, fruit
– słowo do odgadnięcia: foggy
Nie wolno użyć: weather, see, white
– słowo do odgadnięcia: scarecrow
Nie wolno użyć: field, old clothes, hat
– słowo do odgadnięcia: squirrel
Nie wolno użyć: animal, ginger, park
– słowo do odgadnięcia: rainy
Nie wolno użyć: weather, umbrella, puddles
– słowo do odgadnięcia: stork
Nie wolno użyć: bird, fly, Africa
– słowo do odgadnięcia: leaves
Nie wolno użyć: brown, tree, green
– słowo do odgadnięcia: mushroom
Nie wolno użyć: food, eat, forest
– słowo do odgadnięcia: hedgehog
Nie wolno użyć: animal, apple, spikes
– słowo do odgadnięcia: chestnut
Nie wolno użyć: tree, ground, brown
– słowo do odgadnięcia: wellingtons
Nie wolno użyć: rubber, boots, rain
– słowo do odgadnięcia: raincoat
Nie wolno użyć: coat, rain, clothes
– słowo do odgadnięcia: flu
Nie wolno użyć: illness, temperature, cough
– słowo do odgadnięcia: windy
Nie wolno użyć: weather, tree, hurricane
Wprowadzenie i utrwalanie nowego słownictwa
Jeśli wykorzystałaś już któryś z pomysłów na wprowadzenie tematu, to zapoznałaś też uczniów z nowym słownictwem. Mam jednak dla Ciebie jeszcze dwa pomysły na to, jak po raz pierwszy przedstawić uczniom nowe słowa. Obydwa wymagają przygotowania tzw. realiów, czyli autentyczne przedmioty przedstawiające nauczane słownictwo lub rzeczy, które pozwolą nam słowo skojarzyć.
Przygotujmy:
- Pumpkin, czyli po prostu przynosimy dynię. Możemy kupić warzywo, albo użyć zabawki (pluszowej, czy plastikowej).
- Umbrella– najzwyczajniej w świecie przynosimy parasol.
- Acorn, chestnut, mushroom, leaves– idziemy na spacer do lasu i przynosimy żołędzia, kasztana, grzyba i liście. Jeśli nie znamy się na grzybach, to by nie ryzykować kontaktu z muchomorem, kupujemy w najbliższym sklepie pieczrkę.
- Apple– żaden problem, kupujemy kilogram, jedno zostawiamy na lekcję, a pozostałe zjadamy (w myśl zasady „an apple a day, keeps the doctor away”).
- Scarecrow, squirrel, hedgehog, stork– tu idealnie sprawdzą się pluszami, albo figurki.
- Wellingtons, raincoat– wystarczy, że zabierzesz jednego kalosza (w swojej nauczycielskiej torbie masz zapewne tyle różności, że dwa mogłyby się nie zmieścić). Może akurat tego dnia będzie padać, to problem będziesz miała z głowy, bo po prostu przyjdziesz w te rekwizyty ubrana.
- Flu– obyś grypy nie przyniosła (szczególnie w czasie pandemii, w której przyszło nam żyć). Możesz jednak zabrać pustą buteleczkę po syropie, paczkę chusteczek i termometr. Czyż nie są to rzeczy kojarzące się właśnie z chorobą?
- Rainy, windy– nie udało mi się wymyślić, jak przedstawić te słowa, posługuję się więc po prostu kartami obrazkowymi. Jeśli Ty masz na to jakiś pomysł, to błagam, podziel się nim ze mną w komentarzu, a na pewno Cię za to nagrodzę!!!
Jak wykorzystuję realia?
1. Spacerek
Przyniesione rzeczy rozkładam w sali (najczęściej każdą na osobnej ławce, a jeśli tylu ławek nie ma to w różnych miejscach, na podłodze, parapecie, półce z książkami). Obok przedmiotów kładę również karty z podpisami. I zabieram uczniów na spacer. Robimy kilka rundek przez wszystkie miejsca. Odczytuję słowa, a uczniowie je po mnie powtarzają. Przed ostatnim spacerem zabieram karty wyrazowe i uczniowie wspólnie próbują sobie przypomnieć słowa.
2. Dotykowa zgadywanka
Żeby przeprowadzić tę zabawę, proszę uczniów o przyniesienie na lekcję szalików, apaszek lub czegoś, czym będą mogli zakryć oczy (jakoś nie ufam, że po prostu je zamkną i nie będą podglądać). Proszę ucznia o podejście i zakrycie sobie oczu (pozostałe dzieci widzą, co się dzieje, ale nie wolno im podpowiadać), a następnie wręczam mu przyniesiony przedmiot. Uczeń dotyka przedmiotu i odgaduje, co trzyma w ręce.
Przedstawione przeze mnie powyżej pomysły sprawdzą się i przy wprowadzaniu i przy utrwalaniu słownictwa w dalszej części artykułu przedstawię Ci, więc jeszcze kilka zabaw, które możesz wykorzystać na jesiennych zajęciach.
Pomysły na zabawy
1. Rzucanie się liśćmi
Ta zabawa to absolutny szał. Kupuję kolorową bibułę (czerwoną, żółtą, pomarańczową, brązową) i wycinam z niej różne kształty liści. Na każdym listku rysuję lub zapisuję słówko. Przygotowuję tych liści, jak najwięcej, a następnie wkładam do woreczka i przychodzę z nimi na zajęcia. Zapraszam uczniów na dywan i wyrzucam na podłogę wszystkie przyniesione liście. Włączam jesienną piosenkę, a uczniowie zaczynają się obsypywać liśćmi. Kiedy muzyka ucichnie, każdy uczeń podnosi po jednym liściu. Jeśli na swoim listku znajdzie obrazek to musi go nazwać; a jeśli słowo to musi je poprawnie odczytać, a następnie wskazać odpowiednią kartę obrazkową (może też podejść do przyniesionych przez Ciebie realiów).
2. Piłka parzy
Pamiętasz tę zabawę z dzieciństwa? Możesz ją wykorzystać na swoich zajęciach. Poproś uczniów, by stanęli w kole, a Ty stań w jego środku. Będziesz potrzebowała piłki. Rzucasz ją do uczniów, wypowiadając przy tym słowa związane z jesienią. Uczniowie łapią piłkę i powtarzają to słowo, odrzucając piłkę do Ciebie. W pewnym momencie zamiast jesiennego słowa mówisz „burn”. Uczniowi nie wolno wtedy złapać piłki. Jeśli to zrobi, to zajmuje Twoje miejsce w kole, a jeśli nie to prowadzisz zabawę dalej.
3. Who took the acorn
Jestem pewna, że znasz piosenkę Super Simple Songs „Who took the Cookie?” Możesz ją przerobić i zamiast cookie śpiewać acorn. Zamiast karteczek „Not me” rozdawaj też uczniom obrazki, które utrwalacie. Osoba wywołana, która nie ma obrazka żołędzia oprócz „not me”, mówi też „I’ve got a/an …”.
4. What have you got Mr Wolf?
To kolejna modyfikacja zabawy, którą pewnie znacie. Jeden z uczniów staje w jednym końcu sali tyłem do pozostałych uczniów, stojących naprzeciwko niego, ale w drugim końcu sali. Uczniowie pytają:
„Mr Wolf, Mr Wolf
What have you got?”
Uczeń, który jest wilkiem odpowiada “I’ve got a/an …” i jesienne słowo z naszej lekcji. Uczniowie robią, wtedy jeden krok do przodu. Wilk może jednak odpowiedzieć też „I’ve got a desire to eat you” i szybko ruszyć w kierunku uczniów, by złapać jedno z nich, które będzie kontynuowało bycie wilkiem (wilk zajmie jego miejsce). Dzieci mogą uniknąć bycia złapanym, jeśli szybko usiądą na podłodze.
5. Usiądź, wstań
Uczniowie wstają z krzeseł. Nauczyciel wymienia różne słowa, które uczniowie już znają. Kiedy dzieci usłyszą słowo związane z jesienią, muszą usiąść, jeśli słowo pochodzi z innej kategorii wstać. Zabawę mogą na zmianę prowadzić także uczniowie. Możemy również zmodyfikować wykonywane czynności. Zamiast siadania może skakać, a zamiast wstawania klaskać itp.
Piosenki
Oto moje dwie ulubione, jesienne piosenki i opis gestów, które wykonujemy z uczniami podczas śpiewania.
1. „Autumn leaves are falling down”
Autumn leaves are falling down, (wyciągamy ręce do góry i machając paluszkami opuszczamy je)
Red and yellow, orange and brown (wyciągamy ręce do góry i machając paluszkami opuszczamy je)
Turning, turning round and round (kręcimy się w koło)
Down, down, down. (przykucamy)
Take a rake and rake them up, (udajemy, że trzymamy grabie i grabimy liście)
rake them up, pile them high (schylamy się i robimy gesty, jakbyśmy brali liście i układali na kupce)
pile them high up to the sky (dalej usypujemy górę liści i wskazujemy na niebo)
jump right in (wskakujemy w miejsce, gdzie usypaliśmy górę liści)
Autumn leaves are falling down, (wyciągamy ręce do góry i machając paluszkami opuszczamy je)
Red and yellow, orange and brown (wyciągamy ręce do góry i machając paluszkami opuszczamy je)
Turning, turning round and round (kręcimy się w koło)
Down, down, down. (przykucamy)
Take a rake and rake them up, (udajemy, że trzymamy grabie i grabimy liście)
rake them up, pile them high (schylamy się i robimy gesty, jakbyśmy brali liście i układali na kupce)
pile them high up to the sky (dalej usypujemy górę liści i wskazujemy na niebo)
jump right in (wskakujemy w miejsce, gdzie usypaliśmy górę liści)
1. „Leaf, little leaf”
Do zaśpiewania tej piosenki przygotuj dwa liście. Dostałaś takie do wycięcia w ostatnim newsletterze, ale jeśli nie jesteś zapisana, to możesz to jeszcze zrobić i otrzymać darmowe, jesienne materiały.
Leaf little leaf way high up in the tree (podnosimy do góry zielony liść)
In summer you were green and now you’re brown (podnosimy najpierw zielony, a później brązowy liść)
Leaf little leaf way high up in the tree (podnosimy do góry zielony liść)
I’ll be here to catch you when you fall down (bierzemy w jedną rękę brązowy liść i podnosimy go do góry, następnie puszczamy liść i łapiemy w drugą rękę)
Fall down fall down (znów podnosimy liść i upuszczamy na ławkę)
The leaves are falling (podnosimy obydwa liście i upuszczamy na ławkę)
Leaf little leaf way high up in the tree (podnosimy do góry zielony liść)
In summer you were green and now you’re brown (podnosimy najpierw zielony, a później brązowy liść)
Leaf little leaf way high up in the tree (podnosimy do góry zielony liść)
I’ll be here to catch you when you fall down (bierzemy w jedną rękę brązowy liść i podnosimy go do góry, następnie puszczamy liść i łapiemy w drugą rękę)
I’ll be here to catch you when you fall down (bierzemy w jedną rękę brązowy liść i podnosimy go do góry, następnie puszczamy liść i łapiemy w drugą rękę)
Bajki
Większość dzieci lubi oglądać bajki, więc wykorzystajmy to na zajęciach. Idealna będzie bajka z kanału „Super Simple TV”.
Po obejrzeniu bajeczki zadaj uczniom pytania:
- What was the colour of the first leaf? The first leaf was brown.
- Who caught the first leaf? The squirrel did it.
- How many mice were there? There were two mice.
- How may squirrels were there? There were two squirrels.
- Were squirrels ginger? No, they were purple.
- How many birds were there? There were three birds.
- Was there a pink bird? Yes, there was.
- What colour leaves did you see? I saw yellow, orange, red, brown, and green leaves.
Oczywiście nie możemy też zapomnieć o śwince Peppie, która ma bajkę chyba na każdy temat. Również o jesieni:
Pytania jakie możemy zadać uczniom po obejrzeniu:
- What was the weather like? It was cold.
- What did pigs put on? Pigs put on hats, scarves, boots, coats and gloves.
- How did they travel? They travelled by car.
- Where did they go? They went to the park.
- What did they do? They played with a ball.
- What was the weather like in the park? It was windy.
- How many ducks were there in the pond? There were three ducks.
- What did Daddy Pig do? He fell into the pond.
- Was the water cold? Yes, it was.
- Where was George’s hat? George’s hat was on the tree.
- What did Mommy Pig do? She shook the tree.
- What happened when the windy stopped blowing? Daddy Pig, Peppa and George fell down.
- Were Pigs happy? Yes, they were.
Praca kreatywna
Zachęcam Cię do wykonania z dziećmi też różnych prac plastycznych o tematyce jesiennej. Oto moje pomysły.
Ziemniakowy jeżyk
Potrzebny będzie ziemniak, wykałaczki/ zapałki, plastelina.
Za pomocą plasteliny tworzymy wydłużony pyszczek, oczka i nosek. Zapałki lub wykałaczki przełamujemy na mniejsze części i wbijamy tak, by tworzyły kolce. Możemy zrobić z plasteliny jabłuszko i przykleić na kolcach.
Dynia zrobiona z liści
Wydrukuj obrazek dyni. Poproś uczniów o przyniesienie kolorowych liści i pocięcie ich na mniejsze, kwadratowe kawałki. A następnie wyklejenie dyni tymi kawałkami.
Bukiet róż
Z liści można wykonać też bukiet kwiatów. Potrzebne będą liście klonu. Instrukcję, jak wykonać różę zobaczysz w tym filmiku na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BeaetHn3AIg
Pamiętaj, że prace plastyczne na angielskim mają sens, kiedy teżdajesz uczniom instrukcje wykonania w języku angielskim, demonstrując przy tym, co należy robić.
Ćwiczenia online
Jako pracę domową możesz uczniom zadać kilka ćwiczeń online. Wykorzystuję np. te ze strony Learning Apps:
- Autumn vocabulary https://learningapps.org/2586907
- Autumn https://learningapps.org/7934163
- Autumn time https://learningapps.org/5600772
Polecam Ci również to ze strony Learning Chocolate:
No i te z Wordwall:
- https://wordwall.net/resource/629916/autumn-words-name-pictures
- https://wordwall.net/resource/629908/autumn-words
- https://wordwall.net/resource/629895/autumn-ukryte-s%C5%82owa
Książeczka interaktywna
Na początku tego artykułu wspominałam Ci o materiałach, które możesz znaleźć na mojej stronie. Chciałabym Ci przybliżyć książeczkę interaktywną i to jakie ćwiczenia w niej znajdziesz.
Na początku książeczki znajduje się tematyczny słowniczek, który wprowadza nowe słownictwo. Dalej znajduje się siedem interaktywnych ćwiczeń:
- dopasowanie obrazków do nazw,
- dopasowanie nazw do obrazków,
- oznaczanie słów właściwym numerkiem, zgodnym z obrazkiem,
- układanie słówek z rozsypanki literowej,
- wybieranie właściwego słówka z kilku możliwych wariantów,
- samodzielne podpisywanie obrazków.
Twój uczeń będzie miał świetną zabawę na zajęciach o tematyce jesiennej.
Workbook na lepsze utrwalenie słownictwa
Wśród stworzonych przeze mnie materiałów jest też dwunasto stronnicowy PDF z ćwiczeniami. Pierwsza strona to słowniczek, w którym uczeń może przetłumaczyć wszystkie słowa na język polski. Następnie mamy jedenaście ćwiczeń:
- podpisywanie obrazków właściwym słówkiem,
- uzupełnianie słówek o brakujące literki,
- zakreślanie właściwych słówek, zgodnych z obrazkiem,
- dopasowanie słówek do właściwych numerków i podpisanie obrazków,
- łączenie słówek z obrazkami,
- dopisywanie słówek do numerków i numerowanie obrazków,
- krzyżówka,
- wykreślanka,
- rozszyfrowywanie słówek z rozsypanek literowych,
- ćwiczenie typu “I spy “,
- kolorowanka.
Moje materiały znajdziesz TUTAJ >>> i możesz je kupić pojedynczo lub jako cały zestaw, co oczywiście bardziej się opłaca.
Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie pomysły będą dla Ciebie przydatne, a jesienne lekcje z ich wykorzystaniem sprawią uczniom wiele radości. Jeśli wykorzystasz moje pomysły, to zrób zdjęcia podczas lekcji i podziel się nimi w mediach społecznościowych, oznaczając mój profil, albo po prostu przyślij je do mnie: c.e.lmyclassroom@gmail.com. W podziękowaniu otrzymasz ode mnie niespodziankę.
Wspaniale przygotowana lekcja, wiele ciekawych pomysłów i załączników!
Wiedza i kompetncja płynie z twoich postów inspirują i zmuszają do refleksji. Dzięki Ci za tak bogaty wkład w społeczność blogową. Trzymaj tak dalej Cześć!
Z szacunkiem i podziwem ślędzę twego bloga, uważnie czytam wszystkie posty, to jest dobra i właściwa droga budować dydaktyczne “mosty”.